Danmarkstur 17/8 2002

Klicka på bilderna för full storlek
Hardy`s danmarkstur

Brandstation Vi samlades vid Eslövs brandstation, då var vi 19 cyklar och nästan lika många passagerare, utav dessa var vi två pers från startmotors och resten från softgliders. Vi kom iväg 08.15 körde i kortege till betalstationen, på vägen dit anslöt sig ytterligare två cyklar. Väl framme och efter betalning blev det uppsamling med rökpaus. Och vem dyker då upp när vi står där och väntar!! Jo en till från startmotors Uffe, och genast var vi tre från vår klubb och totalt 22 cyklar.
Därifrån körde vi över bron och ytterligare kanske 10 km på de danska vägarna när det var dags för fika,man ska inte ha bråttom, och vilket ställe sen vid en av taxebanorna på Kastrup. Tyvärr så var fiket stängt så dom som inte hade eget med sig fick bli bjudna.
Efter en stunds fika så bröt solen igenom och det blev rejält varmt där i lukten av flygfotogen. Vi tog reda på vart turen skulle gå(det var lite hemligt innan), fick veta att vi skulle in till Christiania och sedan strandvägen till Helsingör med matrast på vägen. För oss lät detta inte roligt i värmen så vi bestämde oss för att köra en annan runda. Sagt och gjort, vi sa hej till dom andra och stack till Roskilde för att besöka vikingamuseet. På vägen dit blev vi omkörda av en "riktig" dansk knutte. Han hade glömt hjälmen och i fartvinden blivit av med håret, farten var c:a 140 km/t, det ni.
Vikingamuseet var intressant, men vilken värme!!! Vi trotsade värmen och gick till fots upp till den stora Katedralen, som ligger på en höjd mitt i Roskilde. Vilken besvikelse det blev när där var stängt. Det hade ju varit kul att få se den inifrån och så brukar ju dessa byggnader vara lite svalare inomhus så här års.
Det var bara att gå ner igen, nästa mål var vikingabyn men när vi närmade oss förstod vi efter en stund i bilkö, att alla danskar hade samma mål. Vi tråcklade oss ur kön för att köra upp till Gillileje istället. Så det blev vägen mot Nyköping en mycket fin väg med små pittoreska byar och fina vyer. Det enda som fattades var gott om rastplatser, tillslut när vi hade nästintill kokta hjärnor och solsvedda mc-ställ fann vi en.
Något styrkta av kaffe och kall läsk fortsatte vi färden mot Roervig en fin liten hamn, därifrån tog vi färja över till Hundested en tur på c:a 25 min, så skönt det var att sitta uppe på däck och bli lite svalkad av havsbrisen. Väl iland igen styrde vi mot Gilleleje, vi stannade aldrig till där men så fint där är!! Nu ville vi ha någonting att äta och bestämde oss för att nästa bykrog som dök upp skulle bli vårt ätställe. Så blev det tyvärr inte för köket var stängt fram till 18:00, så det fick bli en pizza på ett annat ställe.
Mätta och trötta körde vi till Helsingör och tog färjan hem till Sweden.
Allt som allt tog vår tur ca 12 timmar och blev 37 mil. En verkligt fin tur trots den enorma värme som det var denna dag.
Vid pennan Pia
Brofäste
Vi blev rätt många som ville
köra en tur i danmark.
Uppsamling efter betalstationen.
Fikapaus Taxebana
Fikapaus vid Kastrup.
Läget för den flygintresserade var ju bra men andra tyckte det luktade bränsle.
Rester av vikingaskepp Modell av skepp
Rester av ett vikingaskepp som har
legat på havsbotten.
Utställningsskepp.
Sjösatta skepp Tillverkning av skepp
Skepp som är byggda på museet används till att segla turister med.
Här håller man på och bygger ett skepp på gammalt vis.
Liten båt Katedral
En liten båt också byggd på museet.
Roskildes katedral en mycket pampig byggnad.
Rastplats Rastplats
Det var sparsamt med stolar och bord på rastplatsen. Nu sitter det väldigt bra med kaffe och kall dricka.
Ombord på färja Hamn
Två varma knuttar svalkar sig på däck.
Hamnen i Roervig.
Hundested P-skylt
Hundested.
Tyvärr blev det ingen middag här, köket var stängt till 18:00.
Dragörfärja Dragör
Två trötta och törstiga knuttar på väg till svenska sidan av sundet.