Tester


Artikeln var publicerad i Expressen 2003-08-04


FJR.
POSITIV NYHET. Ett smidigt touringlok för upptäcktsfärder på både stora och små vägar - Yamaha FJR 1300 A.

Panel.
Instrumenteringen är prydlig och överskådlig med två runda analoga klockor och en digital display.
Ja - det är en Yamaha

Touringmotorcyklar har länge hetat antingen BMW eller Honda. Men nu har Yamaha äntligen kommit med ett fullvärdigt alternativ - nya versionen av FJR 1300 A, nu med låsningsfria bromsar.
Motor har provkört maskinen, både på kurviga skånska småvägar och snabba motorvägsavsnitt.
Resultatet är genomgående mycket positivt. Yamahan har en rapp och varvvillig motor med ett imponerande vridmoment, bland det mäktigaste vi upplevt.
Växellådan är bra stegad och det är lätt att peta i växlarna.
Sittställningen är komfortabel, aningen framåtlutad men utan att det tynger i tumvecken.
Bromsarna får full pott, de är mycket kraftfulla och årets modell har ännu större bromsskivor på framhjulet.

Väger mindre
Fjädringen är enkelt ställbar och i det hårda läget ligger Yamahan bergstadigt även när det går undan i kurvorna.
Till hojens fördelar hör också att den väger betydligt mindre än konkurrenternas touringmaskiner med motsvarande motor.
Finns det då inget att gnälla på?
Jodå, ingen är perfekt. Motorn strålar tyvärr ut väldigt mycket värme och i varje fall en skön sommardag kan det kännas ganska jobbigt.
Men det är en randanmärkning - Yamahan är ett spännande touringalternativ som även inbitna BMW - och Hondaåkare borde titta närmare på.

MC-TEST
Yamaha FJR 1300 A
Pris 144 900 kr.
Kategori Touring
Garanti: 2 år
DRIVNING: Kardan, fem växlar
Motor: Rak fyra, vätskekyld, 1298 cc.
Tankrymd: 25 liter.
Effekt: 143,5 hk/8 000 rpm
hjulbas: 1 515 mm
däck: Fram 120/70, bak 180/55
bromsar: ABS, fram dubbla 320 mm skivor, fyrkolvsok, bak enkelskiva 282 mm, tvåkolvsok
RAM: Aluminium, boxram
FJÄDRING: Teleskop/Link-type svingarm
Prestanda: Toppfart ca 240 km.
VIKT: 275 kilo.

Ekonomi
4 Getingar.

Konkurrenskraftigt pris, betydligt lägre än Hondas och BMW:s motsvarande touringlok

Körglädje
3 Getingar.

Trots sin storlek lätthanterlig och smidig

Komfort
3 Getingar.

Behaglig körställning men betyget dras ner av värmeutstrålningen från motorn och turbulensen kring vindrutan

Säkerhet
3 Getingar.

Äntligen har Yamaha utrustat modellen med ABS-bromsar

MC-känsla
3 Getingar.

Ett touringlok har ju alltid lite busskänsla men inom sin art bjuder Yamahan på en hyfsad körupplevelse.

Totalt 17 getingar (av 25)

Konkurrenterna
BMW K 1200 GT, K 1200 LT, och Honda Pan European, samtliga större, tyngre och dyrare.

Av KENNETH LARSSON kenneth.larsson@kvp.se

Åter